Business

Hoe u niet saai kunt zijn terwijl u aan het netwerken bent

Meningen van ondernemers die bijdragen leveren, zijn die van henzelf.
Charlie Lawson, auteur van The Unnatural Networker, en ik bespreken vaak het belang van het vertellen van een geweldig verhaal. Denk aan de laatste netwerkbijeenkomst waar je naartoe ging waar mensen de kans kregen om zichzelf voor te stellen: waren ze interessant? Hebben ze je aandacht getrokken? Waren ze boeiend? Of heb je vaak gedacht: moet ik dit gesprek echt voortzetten?

Heb een geweldig verhaal klaar om te vertellen
Als je wilt weten of mensen echt luisteren, geef ze dan een geweldig verhaal. Charlie gaf me een voorbeeld van een lid van Business Networking International genaamd Dena.

Dena runde een in Yorkshire, Engeland gevestigd noteringsbureau dat gespecialiseerd was in kortetermijnaccommodaties. Op een dag kreeg ze een telefoontje op een koude, regenachtige middag in februari. Dena zag dat de dame aan de lijn, die we “Ann” zullen noemen, behoorlijk overstuur was van alle commotie van rondrennende kinderen op de achtergrond. Ann was het huis uitgegooid door haar partner, die haar bij de kinderen had achtergelaten en ze belde om te vragen of Dena iets kon doen om te helpen.

Dena slaagde erin een huis voor haar te bemachtigen en vertelde de gehaaste moeder dat ze de details de volgende dag zo snel mogelijk zouden uitwerken. Toen, net toen Dena op het punt stond de telefoon op te hangen, vroeg ze: “Waar ben je nu?”.

Ann vertelde dat ze momenteel langs de weg stond, met kinderen op sleeptouw, samen met een paar koffers en geen lift. Dus Dena stapte in haar auto, pikte de bemanning op en bracht ze naar hun tijdelijke verblijfplaats waar ze erin slaagden alles uit te zoeken.

Nadat hij dit verhaal had verteld, vroeg Charlie me of ik ooit zaken zou doorverwijzen naar Dena. Ik antwoordde zoals iedereen zou doen – met een uitbundig ja!

Onthul iets wat ze zich zullen herinneren
Dena besefte dat ze zich in een ernstige situatie bevonden en dat ze een verschil kon maken voor Ann en haar familie.

Een reguliere noteringsagent zou zo ver gaan dat hij kortetermijn- en lastminuteoplossingen aanbiedt voordat hij ophangt om iedereen aan te spreken die nog in de wacht staat. Wat deze services beter verkoopt, is het feit dat we weten dat we ons op ons gemak voelen om de agent door te verwijzen – en dat is waar het vertellen van verhalen gebeurt. Het wordt zowel gedenkwaardig als het soort dingen dat we in volgende gesprekken weer ter sprake brengen. De volgende keer dat iemand me vraagt naar makelaars, wie denk je dat ik me zal herinneren?

Ook al hebben we zelf niet in die situatie gezeten, het verhaal helpt ons te begrijpen hoe de betrokkene zich voelde. Ann heeft het gezin inderdaad in een permanente flat gebracht, maar wat het meest resoneert, is hoe Dena haar potentiële klant in een tijd van nood heeft geholpen.

Storytelling is interessanter, gedenkwaardiger en referabeler dan eenvoudige feiten over diensten die u aanbiedt. Bedenk waarom we naar netwerkevenementen gaan – om onze bedrijven op te bouwen door middel van verwijzingen. We moeten onze netwerkpartners de tools geven om die verwijzingen te vinden en ik denk dat effectieve anekdotes een geweldige manier zijn om dat te doen. Plus meeslepende verhalen, zoals Charlie graag zegt, “zullen mensen niet tot tranen toe vervelen”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *